2018_03_20_239_kursy_233_afo_fot_Wojslaw_Rubisz_01_a_1920px
Kompozycja w fotografii,  kursy fotografii przez internet,  nauka fotografii online

Wielkość głównego motywu w fotografii. Nietypowo wyróżnione zdjęcie po omówieniu fotografii online 239 Kursy i 223 AFO

Jednym ze sposobów na udane zdjęcie jest… wyraźne przedstawienie motywu głównego. Dlaczego to jest niby takie oczywiste? Bo połowa zdjęć przesyłana na spotkania online nie posiada takiego głównego motywu. Autorzy nie są zdecydowani co chcą pokazać. Jeśli decydujesz się na zdjęcie jednomotywowe lub z wyraźnym motywem głównym, to postaraj się aby ten motyw był dobrze widoczny.

Poniższe zdjęcie przykuło moją uwagę podczas spotkania online z recenzją zdjęć. Miałem jednak propozycję modyfikacji w postaci skadrowania i usunięcia podpisu oraz ucięcia nieba. Po tym zabiegu motyw główny – lądujące ptaki są bardziej wyeksponowane i zdjęcie zyskuje. Ta para uchwycona w ekspresyjnym lądowaniu /dla kaczek to normalka/, jest ujęta w małej głębi ostrości i to na niej skupiona jest uwaga widza.

2018_03_20_239_kursy_233_afo_fot_Wojslaw_Rubisz_02_1920px
Fot. Wojsław Rubisz. F 5,6 1/400 s.  ISO 800 500mm

Autor zdjęcia, słuchacz Akademii Foto Oko Wojsław Rubisz zgodził się z propozycją i skadrował je do poniższej postaci.

2018_03_20_239_kursy_233_afo_fot_Wojslaw_Rubisz_01_1920px
Fot. Wojsław Rubisz. F 5,6 1/400 s.  ISO 800 500mm

Myślę, że jeszcze jeden zabieg zwiększyłby czytelność: rozjaśnienie zdjęcia. Z reguły wyróżnione zdjęcia prezentuję w całości i bez dodatkowych obróbek, lecz tutaj postanowiłem jednorazowo zmienić formułę i zaprezentować te dwa proste kroki w drodze do coraz lepszych efektów. Zazwyczaj tak niewiele nam potrzeba aby zdjęcie wyglądało drastycznie lepiej. Dlatego warto jest pomyśleć o opracowaniu zdjęć choćby w najbardziej podstawowy sposób.

2018_03_20_239_kursy_233_afo_fot_Wojslaw_Rubisz_01_a_1920px
Fot. Wojsław Rubisz. F 5,6 1/400 s.  ISO 800 500mm

Zdjęcie pogrążone w takich szarościach jest również poprawne, ale musimy prezentować je z pełną świadomością. Obniżenie kontrastu musi przyświecać określonemu celowi, np. wzmocnienie wrażenia tajemniczości. Stosowanie niskiego kontrastu bez określonego celu jest błędem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *