Debiuty

Ukryte piękno

Dyplom Karola Janickiego
w Akademii Foto Oko PRO 

Niedawno mieliśmy przyjemność uczestniczyć w wielkim wydarzeniu Akademii Foto Oko PRO. Karol Janicki jest pierwszym absolwentem AFO PRO, który naukę zakończył dyplomem. Jego praca Ukryte piękno jest prosta i przejrzysta, a także niesie za sobą pewne przesłanie. Karol postanowił pokazać, jaki wpływ na kobietę ma makijaż i odpowiednia stylistyka. Jego celem było przygotowanie zestawu fotografii, będących zakończeniem rocznej nauki. Zdjęcia podejmują temat urody człowieka: naturalnej oraz artystycznej.

Fot. Karol Janicki

Sfotografowana przez niego kobieta przechodzi metamorfozę fizyczną za pomocą makijażu i ubrań. Modelka po dostosowaniu się do współczesnych kanonów piękna staje się bardziej pewna siebie i można to dotrzec w jej spojrzeniu, uśmiechu oraz postawie. Uzyskany efekt został wzmocniony takimi środkami wizualnymi jak tło, kadry czy oświetlenie.

Patrząc na tę pracę można zadać sobie jednak pytanie: czy makijaż wydobywa naturalne piękno kobiety czy raczej je ukrywa?

Karol Janicki przez wiele lat poszukiwał swojej drogi. W życiu zajmował się już malarstwem, teologią, ma także doświadczenie w pracy jako trener i nauczyciel wychowania fizycznego. Do fotografii przyciągnęła go możliwość zatrzymania czasu, na zawsze. Można żyć swoim życiem i w każdej chwili wrócić do najpiękniejszych wspomnień. Fascynują go ludzie. Ceni sobie pokazywanie prawdziwych chwil, ujmowanie emocji i pokazywanie najlepszych stron fotografowanego – aktualnie zajmuje się zdjęciami portretowymi i reportażową fotografią ślubną.

Jego zdjęcia zostały wydane w formie pięknego albumu, który możecie zobaczyć na filmie poniżej:

Przeczytajcie recenzję, którą napisał o pracy Karola jego recenzent – Wojciech Ulman:

Projekt Karola Janickiego to zestaw zdjęć ukazujących nam różnice pomiędzy dwoma stylistykami. Pomiędzy dwoma światami. Tym jaśniejszym i naturalniejszym oraz tym bardziej tajemniczym, wykreowanym. Oba zbiory posiadają jednak cechy wspólne, szczegóły, które zdradzają pewną zmianę.

Widzimy dwie reprezentacje kobiecej urody.

Tą bardziej dziewczęcą i tą bardziej dojrzałą. Z jednej strony mamy do czynienia z niewinną, trochę nieśmiałą naturą, z drugiej z pewnym siebie, charakterystycznym stylem.Moglibyśmy również rozpatrywać tę serię fotografii pod względem przeznaczenia lub gatunku. W pierwszym byłyby to typowe zdjęcia testowe, wykonywane modelce szczególnie na początku jej kariery. W taki sposób, aby obrazy zawarte w portfolio, reprezentowały oryginalne piękno dziewczyny, ze wszystkimi znakami szczególnymi i bez zbędnych ozdobników. Fryzura prosta. Włosy związane lub rozpuszczone.

Najlepiej bez makijażu i w skromnym ubraniu.

Natomiast w drugim przypadku mamy do czynienia z wyglądem bardziej wyreżyserowanym. Świadome użycie takich, a nie innych elementów miało wywołać określone wrażenie. W tym przypadku modelka gra rolę pociągającej, trochę tajemniczej kobiety. Ciemne tło wprowadza nastrój tajemniczości i intymności. Światło oświetla scenę pod określonym kątem, podkreślając cieniem twarz, którą zdobi wysublimowany makijaż. Czerwone usta w zalotnym uśmiechu. Błyszczące powieki o długich czarnych rzęsach. Ostre brwi. Na ramiona spływają falujące włosy. To wszystko w zestawieniu z butami na obcasie i smukłą, mieniącą się kosmicznymi wzorami, sukienką wieczorową.

Czy mamy więc do czynienia z jedną i tą samą osobą?

Na pewno jest to kontrast pomiędzy dwoma stanami osobowości. Autor zwraca nam uwagę na kilka detali, umieszczając w dwóch osobnych podzbiorach po kilka wyciętych kadrów, tworząc w ten sposób kompozycję przypominającą kolejne klatki filmu. Możemy dopatrywać się różnic także samodzielnie w całościowych porównaniach. Trzeba zaznaczyć, że jest tu utrzymana dobra konsekwencja działania w kolejnych rozwiązaniach. Można powiedzieć, że projekt ma postać dualną lub parzystą. W każdym kolejnym przypadku mamy więc podobne kompozycje, podobne figury fotografowanej postaci. Te same proporcje i odnośniki w przestrzeni. Obie sesje zdjęciowe przeprowadzone na takim samym dobrym poziomie technicznym. Postprodukcja także profesjonalna, przeprowadzona z wyczuciem, w sposób nie przesadzony, tak by nie było widać ingerencji programu graficznego.

Wszystko jest więc dokładnie przemyślane i dopracowane.

Przy dłuższym wpatrywaniu się w poszczególne obrazy, można dostrzec wiekszą ilość znaczących podobieństw niż różnic. Na pozór dwa odrębne światy składają się na jeden wspólny. W przykładach portretowych zwracamy uwagę na rozstaw i kolor oczu, kształt ust i nosa, na wydatność kości policzkowych. W dwóch największych portretach poziomych możemy doznać wrażenia, że przemianę jednej postaci w drugą dałoby się wyczuć, nie oceniając stanu pod względem wizualnym, co mogą sugerować przymknięte oczy.
W kilku ujęciach sylwetki widzimy różne gesty. Dłonie skrzyżowane sugerowałyby skrępowanie lub nawet zamknięcie. Natomiast wsparte pewnie na talii symbolizują zdecydowanie i elegancję.

Najważniejszą jednak funkcję w języku ciała spełnia mimika twarzy.

Nad nią jednak najtrudniej jest zapanować.

Możemy więc czytać zdjęcia prezentowane przez Karola Janickiego, na co najmniej dwa sposoby. Jako typowe fotografie dla modelki do portfolio, mające za zadanie ukazać jej piękno i role w jakich się odnajduje. Albo dopatrywać się głębszych sensów, takich jak na przykład istota kobiecej zmienności. Bywały już sesje zdjęciowe, mające na celu wykazać, że oszacowanie wieku dziewczyny po udanym makijażu i w określonej stylizacji, może być bardzo trudne. Pamiętam projekt pewnego fotografa, któremu zależało na ukazaniu zjawiska nieletnich dziewcząt, charakteryzujących się na dużo starsze niż są w rzeczywistości. A może tego typu projekty powinny dać nam do zrozumienia, że są osoby zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, które wyglądają dobrze bez względu na fryzurę, zarost, makijaż, stylizację.
Jakiej interpretacji nie brać by pod uwagę,

autorowi nie można odmówić dobrego warsztatu

wykorzystanego świadomie do uzyskania żądanych efektów. Należy pogratulować także nieprzeciętnej urody modelce, która świetnie zapozowała do omawianych prac. Dyplom ten został stworzony przy wykorzystaniu prostych, wręcz minimalistycznych środków zaplecza studyjnego, ale tym bardziej stanowi świetną bazę dla kreowania kolejnych, coraz bardziej zaawansowanych sesji zdjęciowych.

Tak sam autor wypowiada się na temat swoich zdjęć:

Nauka w Akademii przyniosła Karolowi konkretne rezultaty. Jeśli chcesz zarabiać na fotografii albo już jesteś fotografem zawodowym, i zależy Ci na tym, by skutecznie rozwijać swoją wiedzę i umiejętności – wejdź na stronę Akademii Foto Oko Pro (akademia-foto-oko.pl) i zapisz się do internetowej szkoły fotograficznej.

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *